Световна архитектура

Лувърът в париж с пирамидите
на архитект Йео Минг Пей

Изминали са вече 18 години от модернизиранито на Лувъра в Париж – Френският национален музей на изкуствата, който ежегодно приема милиони посетители от цял свят. За ознаменуване на 200-та годишнина на Великата френска революция в 1989г. по волята на президента на Франция Франсоа Митеран музеят е цялостно обновен и обогатен с нови експозиционни зали, които приемат непоказвани дотогава творби, съхранявани в сутерените на отделните му крила 12 000 произведения на световното изкуство. В същата година у нас в България се извършва мирния преход от диктатура към демокрация.

Френската революция от 1789г. обявява Лувъра - дотогавашен дворец на френските крале – за Национален музей на изкуствата. Историята на сградата и нейната съдба в продължение на 6 века начева с построяване на крипостта в Лупара (мястото на Лувъра) от крал Филип II Август в 1200г. Кралят се готви за участие в кръстоносен поход и строи крепостта за защита на тогавашния Париж от нападения от север. Тази крепост има кратък живот и е превърната в арсенал, архив на кралството и затвор за благородници-противници на краля. В 1364г. Шарл V превръща крепостта в дворец чрез цялостна реконструкция. Два века по-късно – в 1546г. Франсоа V възлага на архитект Пиер Леско да построи нов дворец върху основите на стария, което се осъществява при крал Анри II. По късно по проект на архитект Перо главната фасада получава монументална колонада по източния си фронт, известна като „колонадата на Перо”. 3000 царедворци при краля се настаняват в двореца и голямата му зала два пъти в седмицата е място на пищни балове на кралския двор. Когато Луй IXV в 1682г. се премества в двореца Версайл, сградата е предоставена на художници, скулптори и мебелисти. 1793г. отбелязва решението на Конвента на революцията Луварът да стане музей. Наполеон Понапарт го напълва с пленени произведения на изкуството от покорените от него европейски монархии. В Лувъра е отпразнувана сватбата на Наполеон с австрийската принцеса Мария Луиза. В чест на коронясването на Наполеон като император, музеят е наименован „Музей Наполеон”.
Интересна е историята на създаването на този уникален съвременен дизайн от световно известния американски архитект – Пей. Той е на 66 години, когато френският президент Франсоа Митеран утвърждава идеята му за генерално функционално обновление на Музея на Лувъра. Имало е няколко конкурса преди това с незадоволителни резултати. Митеран еднолично възлага на Пей да даде своята идея за обновяването на Лувъра с площ около 7 хектара и сутерените му за решение на проблемите на достъпа на посетителите и ориентацията им към централната част и двете крила на музея, както и да се настанят в него огромен приемен хол-разпределител с информационен център, магазини, ресторант, аудиовизуален театър, складови пространства и подземен служебен гараж. Архитект Пей е защитавал позицията, че подземното пространство на приемната и разпределителната зала трябва да има естествено осветление – „Вие няма да влизате и слизате надолу като в метрото” и е твърдял, че ще направи решение, което няма да има ни най-малко вид на подземно пространство. „Лувърът се нуждае от нещо по-простичко!”, са били негови думи на творческа убеденост.
За да се осигури дневна светлина на подтерасното пространство, Пей е пробвал няколко стъклени обемни форми – на куб, на купол и на пирамида. Спира се на прозрачната структура на пирамидата като символ на древността, която да се очертава характерно в двора, без да наподобява на форми от съществуващата сграда на музея. Така стига и до решението за размерите на голямата пирамида с височина 21 м, избрана като 2/3 от височината на сградата.
Вестник “Le Figaro” съобщава на парижани и на французите, че анкетата показва 90% одобрение на обновяването на Лувъра по предлагания от Пей начин, но са против пирамидата. Правителството съобщава, че макетът на Пей ще бъде изложен за публично запознаване и обществено мнение. Без да дочака края на това обсъждане, президентът Митеран съобщава на архитект Пей да продължи проектирането с оглед на незабавна реализация. Влиятелният френски вестник съобщава, че Митеран е постъпил като „крал или император” в името на голям успех за френската столица и за свой голям личен успех. И така проектът на Пей бива реализиран и донася на Лувъра и на всички негови посетители едно необичайно великолепно съвършенство, което поднася обаянието на една проста и съвършенна архитектурно-пространствена идея.
Интериорното впечатление от главната пирамида е възхитително. Като кристална корона тя увенчава голямата зала и като в някакво кралство на дневната светлина, трите малки пирамиди над трите главни направления на разглеждане на музейната експозиция хармонират със светлинния си отзвук. Под голямата пирамида от входа в нея – надясно се спускат ескалаторите за надолу и нагоре, а наляво една грациозно извита стълба се спуска до пода на залата като естествена природна гирлянда.
Пирамидите на Пей в Лувъра го пренасят от миналото към бъдещето с една философия, която произтича от най-свещенните принципи на модерната архитектура.
д-р арх. Матей Матеев, в-к Арх&Арт бр. 34, 2007г


Световна архитектура

Новите седем чудеса на света

Кампанията, която не беше подкрепена от ЮНЕСКО се проведе с „идеята да се стимулира културния диалог и взаимния културен респект”, обясни пред Франс прес Тиа Виеринг, говорител на фондацията „Новите 7 чудеса” със седалище в Цюрих, Швейцария, организирала гласуването...



Архитектурата в България

- Започна изграждането на...

- Градят се два нови...

- Столичани отново ще се радват...

- Архитектурата: преди всичко...

- Архитектурната критика...

- СИТИ ЦЕНТЪР СОФИЯ ...

- Архитектурното наследство на ...

- Музей на палеолита в Южна Корея...

- Авторитетен и представителен ...